„Eltra Logis este dovada că o echipă tânără şi unită poate face minuni. Elena Jianu, directorul generai al afacerii piteştene, punctează principalele argumente ale unui business de SUCCES ÎN LOGISTICĂ: respectul faţă de client, flexibilitatea, abnegaţia şi efortul susţinut.”

Cum a fost anul 2009 pentru Eltra Logis?
     Din punct de vedere economic se oservă un grafic ascendent, faţă de anul 2008. Nu am lăsat criza să ne afecteze. Dacă lucrurile sunt făcute aşa cum trebuie şi ne menţinem acelaşi suflu în continuare rezultatele vor fi cele scontate. Din punctul de vedere al clientelei, foarte puţini dintre aceştia nu neapărat au dispărut de pe piaţă, dar s-au reorganizat cu volume mai mici. Avem în continuare clienţi serioşi, al căror volum de lucru nu a fost afectat, ci dimpotrivă, a fost chiar mărit. Au apărut de asemenea noi clienţi pe care încercăm să-i ajutăm şi să răspundem cât mai bine nevoilor acestora, pentru că perioada de început este mai grea pentru fiecare.

V-a adus anul 2009 şi clienţi noi? Dacă da, de pe ce pieţe şi cu ce produse?
     Avem clienţi noi din Ungaria, Ucraina, Portugalia, în continuare ne axăm pe ceea ce ştim să facem cel mai bine, şi anume transportul specializat în confecţii şi flexibilitatea de care dăm dovadă.

Ce a confirmat şi ce a infirmat anul 2009 în domeniul logisticii de confecţii/în România/în Europa?
Anul 2009 a confirmat faptul că rezistă pe piaţă doar firmele de logistică având în spate clienţi fideli, pentru că fidelitatea este mare lucru la un client în condiţiile de azi şi este necesar, de asemenea, să fie stabil din punct de vedere financiar. De infirmat previziunea conform căreia multe dintre fabricile de confecţii îşi vor închide porţile. Din câte am observat acestea s-au reorganizat ca număr al personalului şi ca preţuri de producţie cu intenţia de a nu pierde clientul şi de a-l păstra pe piaţa românească. Firmele româneşti au dovedit că pot fi flexibile şi s-au adaptat condiţiile actuale ale pieţei, au preluat comenzi pe ultima sută de metri şi au încercat să facă faţă cerinţelor tot mai crescute ale clienţilor.

Aţi adăugat operaţiuni noi paletei de servicii existente?
Sigur că da, anul 2009 ne-a adus până şi nouă o mare surpriză şi o mare provocare la care a trebuit să ne angajăm, şi anume un trafic important cu Ucraina şi Turcia.

Vă menţineţi planul de a deschide un centrul logistic mare în zona Piteştiului?
Da, planul se menţine, terenul fiind deja achiziţionat. Aşteptăm aprobarea planului de construcţie.

Care este ţara europeană pe care o deserveţi majoritar?
Care este specificul ei şi al clienţilor de acolo? Spania e o piaţă dezvoltată în confecţii, am învăţat în timp să ne cunoaştem reciproc şi acum credem că nu mai sunt secrete.

Ce trebuie să faci pentru a avea succes într-un an de criză, cum este 2009?
Cred că cel mai important este să te menţii prezent pe piaţă, să munceşti de trei ori mai mult şi, nici aşa, nimeni nu-ţi garantează nimic. Cea mai neplăcută senzaţie pe care o poţi avea este aceea în care simţi că stai pe un butoi cu pulbere, care poate să explodeze oricând, provocând o mare răsturnare de situaţii.

Este 2010 anul revenirii? Cum comentaţi declaraţiile ultrapesimiste potrivit cărora «abia acum vine dezastrul» şi cele ultraoptimiste, care vizează o «creştere economică de peste 1%»)?

Nu cred nici în declaraţii pesimiste, nici în cele optimiste, cred numai în ceea ce facem noi şi ni se întâmplă nouă. Nu există o reţetă, aceasta se învaţă “din mers”, cum spun eu şi secretul este să te adaptezi în timpul mersului în funcţie de situaţie şi de ce vrea clientul tău. Ne câştigăm banii din “valoarea adăugată”, adică din cât de mult ne duce mintea şi cât de mult şi până unde putem să riscăm. De obicei riscăm pentru că ne plac provocările, iar o echipă tânără şi unită poate face minuni. Evident că suntem preocupaţi de ceea ce vom întâmpina în 2010, însă avem planuri de la care nu ne putem abate şi pe care le vom realiza, chiar dacă va trebui să facem un drum ocolitor.

Revista DIALOG TEXTIL 2009